A múlt heti Média Tábor egyik parasznyai videója. Készítette: Kispál Melinda és Boglárka Kismihály Ügyesek voltatok! Köszönjük a részvételt! |
Médiatábor 6. napja Elérkeztünk a médiatábor utolsó napjához (július 20-a). Reggel már nem volt csapatépítő reggeli játék, se nem utaztunk máshova, hanem helyette a Holocén Természetvédelmi Egyesület irodájában találkoztak a résztvevők. Megnézték az elkészült műveket, melyben mindenki sikeresen alkalmazta a tanultakat és jobbnál jobb művek készültek el. Volt kreatívnál kreatívabb, trash videó és egyéni művek is készültek, melyeket együtt elemeztek ki a résztvevők. Zárásként a program szervezői gratuláltak a fiataloknak, aki a hét során megtanulhatták az operatőri munkát, a vágásokat, ezek különböző technikáit, sőt beavatták őket az interjúkészítés rejtelmeibe is. Majd a nap végén mindenki megkaphatta a részvételéért járó oklevelét, melyet az egyesület elnöke, Kiss József és a foglalkozást tartó Bodzán László, a Eleven TV egyik vezetője és pedagógusa. Nagyon jó kis csapatok alakultak ki, akik tervezik a közeljövőben is saját közös alkotások elkészültét. A kalotaszentkirályiak pedig elindulhattak hazafelé. A programnak köszönhetően remélhetőleg a jövőben is tovább tud folytatódni az együttműködés a határontúli fiatalokkal is. A program az EFOP-5.2.2-17 – Transznacionális együttműködések, Humán szolgáltatások fejlesztése nemzetközi együttműködésben a kultúráért, a fiatalokért c. projekt keretében valósulhatott meg. |
Médiatábor 5. napja A pénteki napon (július 19-én) nem volt reggeli élénkítő játék, ugyanis most a fiatalok Parasznyára utaztak ki, ahol a Parasznyai Művelődési Ház adott helyszínt a programoknak. Itt résztvevők megismerkedhettek a Holocén Természetvédelmi Egyesület itteni munkásságával is. Ezen a napon a drónozási (jogszabályi háttér, drónok típusai és használatuk) és a fotózási ismeretek kerültek elmélyítésre. A fotózásról Molnár Antal, a Zöld Kör elnöke beszélt, aki évek óta természetfotózással foglalkozik. Majd bemutatta a madárfotózás során használt eszközöket és speciális objektíveket. A továbbiakban lehetőséget adtunk, hogy mindenki dolgozhasson a munkaanyagával, ugyanis ez az utolsó éles nap, amikor lehetőség van az utolsó simítások elvégzésére. A program az EFOP-5.2.2-17 – Transznacionális együttműködések, Humán szolgáltatások fejlesztése nemzetközi együttműködésben a kultúráért, a fiatalokért c. projekt keretében valósulhatott meg. |
Barátságszőnyeg, kalotai kószálók: a ma elvégzett munka jövőt formál Kalotaszentkirályon Közel hetven diák és húsz felnőtt részvételével zajlott a pénteken gálaesttel zárult 17. Gyarmathy Zsigáné Alkotótábor Kalotaszentkirály-Zentelkén. Az egyhetes tábor hangulatát idén is meghatározta „a ma elvégzett munka jövőt formál” mottó, ugyanis a Kolozs megyei településre látogatók betekintést nyerhettek különféle kézműves tevékenységekbe, népi hagyományokba. A testvérkapcsolatok ápolásaként a kalotaszentkirályi táborozókon kívül meghívást kapott a szilágylompérti Ady Endre Általános Iskola és a zsámboki Bajza Lenke Általános Iskola is. A diákok és az őket kísérő tanárok szabadon választhattak faragás, gyöngyfűzés, szőnyegszövés, varrás, bogozás és fonalgrafikai tevékenységek közül, amelyeket idén új műhelyekkel bővítettek a szervezők (Ady Kulturális Egyesület): a rajzkör, hangszeres zeneoktatás, csuhézás és kosárfonás már az első napon felkeltette a diákok érdeklődését. A napi több órás gyakorlást és munkát a kalotaszentkirályi pedagógusokon kívül kézműves oktatók irányították, akik megtanították a tanulóknak a népi mesterségek különféle technikáit. A mindennapos foglalkozásokon kívül – a szervezők kreativitásának köszönhetően – a „kalotai kószálók” egyénileg megrajzolt térképek segítségével járhatták végig, és ismerhették meg Kalotaszentkirály utcáit, nevezetességeit. A tábor idején a diákok kiránduláson vettek részt Csucsán, ahol az Ady Endréhez és Boncza Bertához köthető irodalmi, illetve más történelmi nevezetességeket látogattak meg, és tárgyi tudásuk is gazdagodhatott Péter Mónika-Mária magyartanárnőnek köszönhetően. A kirándulás végállomásaként az alkotótábor névadójának emlékhelye előtt a táborozók koszorúzással fejezték ki tiszteletüket. A tábor utolsó estéjén a diákok a tábortűz mellett elevenítették fel a közös emlékeket, egymástól tanult népdalokat. Az utolsó nap ugyanakkor a táborozók munkáinak a bemutatásáról és díjazásáról szólt. Ezen a napon befejezték és felvágták a barátságszőnyeget, amelyet három részre osztottak a szervezők. |
Médiatábor 4. napja Szokás szerint a csütörtöki napot (július 18-án) is bemelegítő játékokkal (Ki vagyok, Támad a cápa) kezdtük, majd röviden áttekintettük az előző napon elhangzottakat. A résztvevők kérdéseket tehettek fel, illetve beszámoltak a projektjük előrehaladásáról. Ez alkalommal egy kicsit megismerhettük a jogi hátteret és a szabályokat, melyeket fontos figyelembe vennünk egy-egy videó, hanganyag használatánál. A résztvevők sok kérdést tettek fel, mert többen amatőr szintjén foglalkoztak már médiaanyagok elkészítésével. Ezután áttekintettük a tegnapi naphoz kapcsolódóan a szerkesztőprogramokat. A továbbiakban dolgozhattak a saját munkaanyagaik vágásán a csapatok. Jogi háttér
A program az EFOP-5.2.2-17 – Transznacionális együttműködések, Humán szolgáltatások fejlesztése nemzetközi együttműködésben a kultúráért, a fiatalokért c. projekt keretében valósulhatott meg. |
Médiatábor 3. napja Szokás szerint a szerdai napot (július 17-én) bemelegítő játékokkal (Bogozós játék, 1-20-ig számolás) kezdtük, majd röviden áttekintettük az előző napon elhangzottakat. A résztvevők kérdéseket tehettek fel, illetve beszámoltak a projektjük előrehaladásáról. A szakmai program során megismerkedhettek a kameraállásokkal, a világítással és a kompozícióval, melyet a médiatáborban használt eszközökkel ki is próbálhattak. Az elkészült snitteket természetesen megint kielemeztük, hogy a csoportfeladathoz szükséges interjúkat még pontosabbak és precízebbek lehessenek. Majd ezután még lehetőség nyílt a csoportfeladathoz szükséges interjúk elkészítésére is, és további ötletelésre. Gépállások megismerése és kipróbálása
Világítás
Kompozíció
A program az EFOP-5.2.2-17 – Transznacionális együttműködések, Humán szolgáltatások fejlesztése nemzetközi együttműködésben a kultúráért, a fiatalokért c. projekt keretében valósulhatott meg. |
Médiatábor 2. napja Szokás szerint a keddi napot (július 16-án) is a szokásos bemelegítő játékkal (Két igaz-egy hamis játék, Minecraft élőben) kezdték a médiatábor résztvevői, majd röviden áttekintették az előző napon elhangzottakat. A résztvevők kérdéseket tehettek fel, illetve beszámoltak a projektjük előrehaladásáról. A szakmai program egy könnyed technikai felszerelés megismerésével kezdődött, majd ezek használatát próbálhatták ki a csapatok egy-egy rövid snitt elkészítésével az előző napon megismert technikák alkalmazásával (pl.: plánok, slow motion technika stb.). Végezetül ezeket közösen elemezték ki. Technikai felszerelés bemutatása és használata
A program az EFOP-5.2.2-17 – Transznacionális együttműködések, Humán szolgáltatások fejlesztése nemzetközi együttműködésben a kultúráért, a fiatalokért c. projekt keretében valósulhatott meg. |
Hétfő reggel a tábort előkészítő csapat elvégezte az utolsó simításokat, és délután 13.00 órakor hivatalosan is elkezdődött az 1 hetes Média Táborunk. Délre megérkeztek a külföldi résztvevők, akik a szállásuk elfoglalása után egy gyors körbevezetésben részesültek. 13:00 órára megérkezett az összes leendő „táborozó” és Bodzán László (a tábor szakmai lebonyolítója), valamint Kiss József (a Holocén Természetvédelmi Egyesület ügyvezető elnöke) hivatalosan is megnyitotta a tábort, valamint ismertették a hét tematikáját. Az első nap tematikája: - szállás elfoglalása - az oktatás helyszíneinek bejárása - ismerkedés - megnyitó - videózás a mindennapokban - hogyan videózz a mobiloddal - plánok, kameraállások, kameramozgások - interjúkészítés, szakmai etikett - szinopszis a fejben - e –mail, felhőszolgáltatások, applikációk |
Helyszín: Miskolc Időpont: 2019.07.09 Mivel lezárult a jelentkezés a tervezett média táborra ezért a műhelymunkánk alkalmával ez volt a központi témánk. 43 fő jelezte részvételi szándékát 3 országból. Mivel a képzés tematikája és a pályázat költségvetése 20 fő részvételét tette lehetővé ezért, ki kellett dolgoznunk a kiválasztás kritériumrendszerét. Ennek a főbb szempontjai a következők voltak:
A fentieken kívül biztosítani kell, hogy Szlovákiából, Romániából és Magyarországról egyaránt érkezzenek résztvevők a táborba. |
Gyár történeti műhely: A képzés elsődleges célja a fiatalok lokális identitásának erősítése, Miskolc és Diósgyőr-Vasgyár történeti értékeinek megismertetése. Irodalmi műhely: A kreatív írókurzus nem hagyományos iskolai képzés, hanem egyfajta iskolán kívüli mesterkurzus, ahol lehetőség nyílik az irodalom professzionális művelőivel való találkozásra, az íráskészség fejlesztésére. Színházi műhely: A képzés célja az esztétikai kompetencia fejlesztése: alkalmassá válni a színházi kommunikációban való részvételre, a befogadásra, előadásokkal való élményszerű találkozásokra, önálló előadás választásra. Miskolci Playback Színház A playback színház az improvizációs színház olyan formája, amely az interaktivitást, a történetmesélést állítja a színházi előadás középpontjába: a nézők hangulatokat, életérzéseket, történeteket, álmokat osztanak meg, amelyeket a társulat zene kíséretében improvizálva játszik el. Fontos szerepe van a játékmesternek, aki meghallgatva a történetmondót, segít a szereplők kiválasztásában, közvetít a nézők, a szereplők és a mesélő között. Több száz ilyen színház működik szerte a világon. Használják a módszert oktatásban, üzleti életben, szórakoztatásban. A Miskolci Playback Színház egy amatőr színtársulatból áll, melyet Donáth Attila rendező segített megalakulásában. A társulat tagjai a városban működő intézmények és civil szervezetek tagjaiból (Dialóg Egyesület, Szép Mesterségek Alapítvány, Iránytű Avasi Szociális Szolgálat) kerülnek ki. A társulat tevékenységével jellemzően a hátrányos helyzetű és ingerszegény környezetben élő fiatalok mentális fejlődését segíti. Film műhely: A képzés célja elsősorban a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztése és személyiségfejlesztés. Zenei műhelyek: Szervezett zenés megmozdulás ahol a fiatalok egy közös együttdobolás alkalmával, egyfajta csoportos ritmusterápián vehetnek részt. Zenei kompetenciafejlesztő műhely, ütős hangszerekkel a Factoryban (Dobszerda) Szervezett zenés megmozdulás ahol a fiatalok egy közös együtt dobolás alkalmával, egyfajta csoportos ritmusterápián vehetnek részt, mely extrém módon hat emlékezeti és nonverbális kommunikációs képességeikre. Várostörténeti Műhely: Célja, hogy ismerjék meg, hogyan zajlott az élet a mai Miskolc különböző részein az újkor különböző korszakaiban! A Diósgyőri Koronauradalomtól egykor különválni igyekvő Diósgyőr-Vasgyárban, és környékén: a régi Miskóczon, Diósgyőrben vagy Pereces-bányatelepen, vagy „Nagy-Miskolcon”, az „ország második városában” a XX. század 2. felében. A programban részt vehetnek egy kapcsolódó történeti kutatásban és kiállítás-rendezésben is! Kiscsoportos-művésztechnikusi tehetséggondozás a Factoryban (Vörös fény): A „Vörös fény” elnevezésű tehetséggondozó programjuk célja fiatal, kreatív emberekkel való foglalkozás, akik elsajátítják a művészeti produkciók létrejöttéhez szorosan kapcsolódó tevékenységekhez szükséges, főleg műszaki képességeket. A projekt szempontjából releváns táborok: Ingyenes művészeti táborok fiataloknak Ingyenes színházi, filmes, helytörténeti, zenei és írótáborok zajlanak minden nyáron helyi fiatalok részvételével. Írótábor (Zemlényi Attila – Szép Mesterségek Alapítvány) |